سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ یاران، کسی است که تو را به سوی خیر راهنمایی می کند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :5
کل بازدید :32198
تعداد کل یاداشته ها : 32
103/2/10
1:13 ص
موسیقی

منطقه حفاظت شده ‘اشترانکوه’ واقع در شرق لرستان که به عنوان بانک ژنتیک گونه های گیاهی و جانوری انتخاب شده، در حال حاضر با مشکلات و چالش های جدی و فراوانی روبرو شده است.

به گزارش ایرنا، نخستین تهدیدی که در سال های اخیر متوجه این منطقه زیبا و طبیعی شده، طرح موضوع احداث جاده ارتباطی از سمت الیگودرز به طرف دریاچه گهر است.

مطرح شدن این طرح و بحث احداث جاده در دل منطقه طبیعی و حفاظت شده اشترانکوه بهانه ای شده تا این زیستگاه طبیعی و منحصربفرد با یکی از جدی ترین چالش های زیست محیطی مواجه شود.

گرچه تاکنون با تلاش مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و تشکل های زیست محیطی استان، این طرح اجرایی نشده, اما هر چند وقت یکبار طرح دوباره این موضوع، بروز مشکلات تازه ای را کلید می زند.

کمترین پیامد هرباره طرح این موضوع، نابودی گونه های مختلف گیاهی و درختان بلوط و آورس کهنسال در مسیر طراحی شده برای این جاده نافرجام است.

این جاده کشی ها و تعرض به منابع طبیعی و مناطق حفاظت شده از سمت شهرستان ازنا هم در حال پیگیری است و برخی از مسئولان محلی اجرای این طرح را ضروری می دانند.

دومین مشکل منطقه حفاظت شده اشترانکوه که به تهدید دیگری تبدیل شده، تصرف اراضی منابع طبیعی در این منطقه توسط افراد حقیقی و حقوقی است که در این رابطه بسیاری از این اراضی با استفاده از ترفندهای گوناگون توسط همین افراد به مستثنیات تبدیل و سپس به راحتی تصرف می شوند.

نمونه هایی از این اقدامات را می توان در بیشه روستای تی، روستای عمارت و چم چیت در 20 کیلومتری شهر دورود مشاهده کرد.

بحث حفظ دریاچه زیبای گهر به عنوان یکی از سرمایه های طبیعی و مرکز مهم گردشگری کشور باید همواره در اولویت همه اقدامات زیست محیطی قرار گیرد.

با توجه به افزایش سالانه شمار گردشگران و بازدید کنندگان از این دریاچه کوهستانی، بحث جمع آوری و تخلیه زباله ها از حاشیه این دریاچه اهمیت ویژه ای دارد.

فصل ممنوعه ورود گردشگران به دریاچه گهر زمانی مناسب باید برای بازسازی و بهسازی این منطقه از نظر بهداشتی و پاکسازی و جمع آوری زباله هاست که لازم است با برنامه ریزی مسئولان و جلب همکاری تشکل های زیست محیطی این مهم انجام پذیرد.

رشد و گسترش بی رویه نیزارهای کنار دریاچه گهر از جمله موارد دیگری است که ‘ نگین اشترانکوه ‘ را با تهدیدات جدی مواجه کرده است که می طلبد مسئولان با همت و تلاش مضاعف در این خصوص نیز اقدامات عاجلی به عمل آورند.

مردم منطقه به ویژه دوستداران طبیعت انتظار دارند حال که معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اخیرا به لرستان سفر کرده است و مسایل و مشکلات این منطقه را از نزدیک رصد کرده است، تصمیماتی جدی و کارگشا به منظور جلوگیری از روند تخریب منابع طبیعی و مناطق حفاظت شده شرق استان اتخاذ شود.